Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń z Funduszu Pracy? Praktyczny przewodnik dla PS.
Artykuł ekspercki: finansowanie ze środków Funduszu Pracy części wynagrodzenia pracowników przedsiębiorstwa społecznego będących osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
Jednym z instrumentów wsparcia przedsiębiorstwa społecznego, przewidzianych w ustawie o ekonomii społecznej, jest możliwość finansowania ze środków funduszu pracy części wynagrodzenia naszych pracowników. Odbywa się to na podstawie złożonego przez nas wniosku do właściwego nam powiatowego urzędu pracy (dalej: pup).
Warunkiem otrzymania takiego wsparcia ze strony urzędu jest zgoda urzędu na udzielenie wsparcia (decyzja urzędu ma charakter uznaniowy, czyli zależy tylko i wyłącznie od woli urzędników) oraz dostępność środków finansowych w budżecie jednostki. I o ile ten pierwszy warunek udaje się osiągnąć, o tyle drugi niekoniecznie. Dlaczego? Powiatowe urzędy pracy funkcjonują w oparciu o zaplanowany i zatwierdzony budżet. W budżecie tym wskazuje się wysokość środków na poszczególne zadania w danym roku. Budżety te planuje się i zatwierdza jeszcze w roku poprzedzającym rok, którego dotyczą. Dlatego, aby skutecznie ubiegać się o to wsparcie, należy lobbować za zabezpieczeniem środków na finansowanie wynagrodzeń pracowników przedsiębiorstw społecznych jeszcze w tym roku! Jak to zrobić dowiecie się poniżej.
Jak to robić? Najlepiej umówić się na spotkanie z dyrektorem waszego pup jeszcze w listopadzie a podczas spotkania opowiedzieć o tym czym zajmuje się wasze przedsiębiorstwo, ilu zatrudnia pracowników i dlaczego uzyskanie wsparcia z pup przyczyni się do waszego dalszego rozwoju. Spotkanie można zorganizować np. w formie prezentacji multimedialnej. Można też zabrać próbki swoich wyrobów i wszystko czym możecie się pochwalić. Jeśli nie czujecie się na tyle pewni, by sprostać wyzwaniu, poproście przedstawiciela waszego OWES aby uczestniczył z wami w tym spotkaniu. W końcu współpraca z pup to jedno z zadań realizowanych przez OWES!
Należy wyjaśnić, iż wsparcie w postaci możliwości finansowania ze środków funduszu pracy części wynagrodzenia pracowników przedsiębiorstwa społecznego reguluje art. 21 ustawy o ekonomii społecznej. Zgodnie z tym przepisem: część wynagrodzenia odpowiadająca składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe oraz część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadająca składce na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe za zatrudnionego, mogą podlegać finansowaniu ze środków Funduszu Pracy w pełnej wysokości przez okres 24 miesięcy od dnia zatrudnienia oraz w połowie wysokości przez kolejne 12 miesięcy, do wysokości odpowiadającej wysokości miesięcznej składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przekładając powyższe na język polski, pokażemy jak to wygląda, opierając się na przykładzie:
Pracownik przedsiębiorstwa społecznego otrzymuje w roku podatkowym 2025 r. wynagrodzenie miesięczne w wysokości 5000 zł brutto. Na rękę otrzymuje kwotę 3738,19 zł. Pozostałe wynagrodzenie „brutto” pracownika to składki ZUS, w tym: 488 zł to ubezpieczenie emerytalne, 75 zł ubezpieczenie rentowe, 122,50 zł ubezpieczenie chorobowe, 388,31 zł ubezpieczenie zdrowotne. Pozostała kwota (188 zł) to zaliczka na podatek. Pozostają jeszcze koszty pracodawcy ponoszone z tytułu zatrudniania pracownika. Koszty pracodawcy wynoszą w powyższym przykładzie łącznie 1024 zł, z czego 488 zł to ubezpieczenie emerytalne, 325 zł ubezpieczenie rentowe, 83,50 zł ubezpieczenie wypadkowe, 122,50zł Fundusz Pracy a 5 zł FGŚP. Zatem cały koszt pracodawcy, związany z zatrudnieniem pracownika wynosi 6024 zł, z czego: 1073,81 zł pochłaniają składki społeczne i składka zdrowotna (te są pobierane z wynagrodzenia brutto pracownika) a 1024 zł to koszty składek społecznych oraz pozostałych świadczeń ponoszone przez pracodawcę. Łącznie kwota ta wynosi więc niemałą sumę bo ponad dwa tysiące złotych a dokładnie 2097,81 zł! Nic, tylko składać wniosek o sfinansowanie tych kosztów, prawda? Niestety, cała ta kwota nie może być jednak sfinansowana że środków Funduszu Pracy, gdyż powyższy przepis zawiera ograniczenie wysokości wsparcia, które może maksymalnie udzielne do wysokości odpowiadającej wysokości miesięcznej składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę. W listopadzie i grudniu 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto, z czego 873,22 zł to składki pobierane z wynagrodzenia pracownika a 832,72 zł to koszty składek społecznych oraz pozostałych świadczeń ponoszone przez pracodawcę. Zatem pracodawca, składając wniosek o sfinansowanie części wynagrodzenia swojego pracownika, będzie mógł uzyskać wsparcie w kwocie maksymalnej 1705,94 zł na jednego pracownika przez 24 miesiące od dnia zatrudnienia oraz połowę tej kwoty przez okres kolejnych 12 miesięcy.
Wsparcie które uzyskamy w naszym pup, może być realizowane przez refundację składek (czyli pracodawca płaci je a następnie otrzymuje ich zwrot) albo przekazanie zaliczki na składki w okresach kwartalnych. O sposobie finansowania decyduje urząd. Aby uzyskać takie wsparcie należy zawrzeć umowę, którą będziemy de facto zawierać bezpośrednio z dyrektorem pup, który w tym zakresie działa na mocy upoważnienia starosty. Wsparcie będzie nam udzielane na podstawie złożonego wniosku, którego wzór stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 26 października 2022 r. w sprawie wzoru wniosku przedsiębiorstwa społecznego o finansowanie składek oraz trybu ich finansowania. Musimy pamiętać, iż wniosek taki składany jest za dany okres. W przypadku, gdy otrzymanym przez nas wsparciem będzie refundacja składek, wniosek taki składamy co miesiąc!
Autor: Marek Gruchalski (Stowarzyszenie Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych).